JURA 13380 bruin, rvs

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de JURA 13380 bruin, rvs op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,6

Marily 09-11-2009
Geschreven voor: JURA 13380 bruin, rvs

Dit hadden we véél eerder moeten doen!! Dit was ook de reactie die de Kaldi dame had voorspeld.

De ENA-5 is onze eerste espresso apparaat. Wel was Jura door alle positieve verhalen ons favoriete merk, alleen
€1500,- vonden wij het niet waard voor een gemiddelde Jura. Totdat we op een zomerse dag in augustus dit jaar in de Kaldi winkel de ENA-5 zagen staan. We waren meteen enthousiast, maar we wilden wel serieus het verschil weten tussen dit apparaat en de duurdere Jura modellen. De koffiemolens blijken precies hetzelfde te zijn, de kwaliteit/smaak van de gemalen koffie is daardoor ook precies hetzelfde alleen hebben de duurdere apparaten meer opties die het apparaat weer (mijns inziens) onnodig duur maken. Zoals ipv een draaiknop (de 'rotary') voor het instellen van koffiesterkte gewoon 1 apart knopje voor elke sterkte/koffiesoort.
Eenmaal de juiste koffiesterkte te hebben gevonden laten we de maalgraad en koffiesterkte toch altijd in dezelfde stand staan.
We hebben geen minuut spijt gehad van onze aankoop!
(We drinken gemiddeld 2-4 koppen thuis per dag)

-De koffie?
Die is zo heerlijk.
De koffie die wij tot nu toe het lekkerst vinden zijn de Espresso Evening Delight en Sicilian Espresso Blend
van Kaldi (na diverse merken o.a. DE te hebben geprobeerd)

- Het onderhoud?
Een kind kan de was doen. We hadden altijd het vooroordeel dat het reinigen van zo'n apparaat veel werk was (wij houden van gemak en comfort) maar met dit apparaat is alles een peulenschil.
Met de reinigingstabletten reinigt het apparaat zichzelf, de overige handelingen (afvalbak legen,etc) vallen reuze mee en hoeven niet elke keer gelukkig. De senseo vonden wij met die pads elke keer weer en door het nog kleinere waterresevoir veel irritanter.

N.B. Het is wel verstandig bij een Jura dealer te kopen, dit ivm de garantie.

marco14 03-08-2009

Aanschaf van de opvolger:
(al) na 1,5 jaar gebruik stap ik over op een nieuwe Jura. Niet omdat er ook maar iets aan te merken is op de Ena 5, maar omdat ik er door verwend ben....Het is duidelijk het instapmodel van Jura (dat bleek al snel nadat we aanspraak moesten maken op de service (knopje bleef hangen.....ze rennen niet zo hard voor zo'n goedkoop apparaatje....) en als je besmet bent met het Jura virus, dan wil je al snel meer. Ook de Ena geeft topkwaliteit koffie en cappucino, maar er kan maar weinig water in het reservoir, weinig bonen in de container en je moet het apparaat na zo'n kopje of 10 schoonmaken. Heel eenvoudig, maar irritant om 6.00 uur 's ochtends. Overigens, het bezoek vindt de koffie geweldig, je steelt de show (eigenlijk doet de Jura dat voor je, een sieraad in de keuken). Nu de Ena over een paar maandjes een servicebeurt nodig heeft, wat de nodige kosten met zich mee zal brengen, hebben we besloten over te stappen naar een grotere machine. Nog niet de Z5 (die heeft minder features dan de S5), vooral omdat de S9 de kopjes voorverwarmt. Het enige minpuntje van de Ena is volgens mijn vrouw dat de caps aan de koude kant is. Nu dus niet meer. Voor iemand die voor de eerste keer een espresso apparaat koopt en meteen een succeservaring wil (en niet op een euro kijkt), is de aanschaf van een Ena 5 een must!! Succes verzekerd!!
Nog een enkele tip: de koffiethuiswinkel.nl te Dieren is een topzaak met een topservice (is Jura dealer). De New York bonen zijn geweldig en lang houdbare melk is beter voor de caps dan verse melk. Tot slot: winkels die onder de Jura prijs verkopen zijn geen dealer en dat levert problemen op op den duur als je je garantie nodig hebt. Ook kun je dan een apparaat aanschaffen, waar de Nederlandse taal niet opzit. Deze apparaten komen vaak uit Spanje. Jura geeft dan geen garantie.

Chrizje 03-08-2009
Geschreven voor: JURA 13380 bruin, rvs

Ook ik ben sins kort in het bezit van een Jura ena 5. En nu al erg positief erover. Enigste minpuntje is zoals zoveel gezegd het kleine waterreservoir. De rest vind ik allemaal wel meevallen. Bij mij gaat het om een eensgezins huishouden. Ook de warmte van de koffie is goed ook als je de koffie in een mok doet. De klacht dat de koffie niet warm genoeg is kan ik mij niet in vinden. Koffie kan je op gemak opdrinken en is voor mij te heet om in 1 keer op te drinken. Cappucino is wat minder heet maar is ook logisch met de melk erop.

Ena 5 is zeker een aanrader voor huishoudens tot 2 personen!

morrisons 25-04-2009
Geschreven voor: JURA 13380 bruin, rvs

Tijd voor een review, wij hebben het app. nu ongeveer een maand in ons bezit.

In 1 woord: FANTASTISCH!

Makkelijk in gebruik, strak design, en natuurlijk het belangrijkste; heerlijke hete koffie.

Wilde eerst nog voor een groter model gaan (C5 omdat we deze erg mooi vonden) maar achteraf blij dat we toch voor dit compacte app. hebben gekozen.

Het staat prachtig in de keuken en doet zeker niet onder voor de wat 'grotere modellen' die bijna exact hetzelfde kunnen.

De handelingen (water vullen, afvalbak legen e.d.) zijn erg makkelijk te verrichten en helemaal niet erg.

De koffie smaakt zeer goed.

In het begin nog even zoeken naar de lekkerste koffieboon maar nu we die gevonden hebben, genieten we dagelijks van een heerlijk vers gezet kopje koffie.

De geur van verse koffie, het geluid als de molen maalt, het is echt een genot als je een koffie liefhebber bent.

Dus mocht je twijfelen, niet meer doen, gewoon deze machine kopen :-) !

Mvgr,

RJW 11-03-2009
Geschreven voor: JURA 13380 bruin, rvs

Na 7 jaar pistonmachine hebben wij de Ena nu bijna een jaar en zijn nog steeds enthousiast. Het is ook zo'n fraai en degelijk apparaat, compact, gemakkelijk in gebruik en alles zit doordacht in elkaar.

De koffie is heerlijk, mits je goede bonen gebruikt natuurlijk! We blijven expirimenteren, duurder is vaak ook lekkerder (helaas).
Cappucino is een feest, heel gemakkelijk mooi dik en lobbig melkschuim. Wel even (net te lang?) wachten voordat de stoomfunctie op temperatuur is.

De Ena is wel duidelijk de kleinste Jura: Water op, bonen op, bakje vol; er is altijd wel een actiepuntje. Helemaal geen punt voor een klein huishouden (alles werkt soepel en eenvoudig), maar niet aan te raden voor grote gezinnen of bedrijfmatige toepassing.
Schoonmaak, waterfilter, ontkalken, ook regelmatige klusjes, maar de Ena loodst je er snel doorheen.

Al met al een absolute aanrader voor privegebruik bij minder dan 8 a 10 kopjes per dag.